Rejestracja działalności gospodarczej

 

logo ZUSW Polsce ogromną popularnością cieszy się samo zatrudnienie, jako alternatywna forma etatu. Przyczyną takich działań jest przede wszystkim ich opłacalność i możliwość samodzielnego kierowania swoją drogą rozwoju. Dodatkowym atutem stała się dostępność środków finansowych o charakterze dotacji, finansowanych z urzędu miasta lub Unii Europejskiej. Aby jednak stać się właścicielem działalności gospodarczej jednoosobowej, konieczne jest zrealizowanie podstawowych etapów na drodze do jej stworzenia i zarejestrowania.

Pierwszym z etapów jest wizyta w Urzędzie Miasta lub Urzędzie Gminy. Na tym etapie uzyskujemy wpis do ewidencji działalności gospodarczej, na wniosek wypełniony przez nas osobiście.

Kolejnym z etapów jest Główny Urząd Statystyczny (GUS). W tym miejscu zobowiązanie jesteśmy złożyć wniosek RG-1, czyli wniosek o nadanie naszej działalności numeru REGON.

urząd skarbowy logoPo otrzymaniu numeru REGON możliwe jest wyrobienie pieczątki z danymi firmy. Nie jest to co prawda etap obowiązkowym, jednak pieczątka w trakcie aktywnej działalności niejednokrotnie jest potrzebna, dla zwiększenia wierzytelności i zaufania. Wskazane jest również założenie konta firmowego. Z punktu widzenia prawa również nie jest to działanie obowiązkowe, jednak wiele urzędów niechętnie honoruje konta prywatne jako połączone z kontem firmowym.

Posiadając wszystkie atrybuty właściciela firmy, rejestrujemy ją w Urzędzie Skarbowym, gdzie nadawany jest numer NIP. W tym też miejscu decydujemy się na to, czy zamierzamy być płatnikami VAT.

Kolejnym krokiem jest rejestracja przedsiębiorstwa w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, natomiast w przypadku planowania zatrudnienia pracowników, również w Państwowej Inspekcji Pracy . Dodatkowych formalności wymagają również firmy, których działalność związana jest z koniecznością uzyskania koncesji lub dodatkowych zezwoleń.

Od niedawna można wszystkie formalności związane z zakładaniem jednoosobowej działalności gospodarczej załatwić we właściwym ze względu na adres zamieszkania Urzędzie Miasta lub Gminy w ramach procedury tzw. „jednego okienka”. Niestety nie zawsze właściwe wypełnienie formularzy jest dla zwykłego przedsiębiorcy zadaniem łatwym , dlatego warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy osób zajmujących się takimi sprawami na co dzień – mogą to być przykładowo pracownicy biura rachunkowego, z którym współpracujemy. Oczywiście nie wszystkie biura księgowe pomagają swoim klientom w kwestiach formalnych, ale np. katowickie biuro rachunkowe 12-tka oferuje taką pomoc bez większych opłat – szczegóły dostępne są tutaj: http://ksiegowebiuro.pl .